Skip to main content

Terwijl ik dit stukje tik, gaat mijn hoofd ineens heen en weer. Zomaar. Tik. Spatie. Enter. Copywriting is net drummen. Drie tikken vooraf en go. Met afwisseling van zinlengten bepaal je het ritme. Hou je maat. Stuur je. Neem je lezers mee. Versnel je. Of neem je juist even rustig de tijd voor je boodschap. Je bouwt spanning op. Stopt. Wacht. En gaat verder. Houdt het subtiel of hakt er een eind op los. Vraagt de aandacht met accenten en solo’s. Of blijft een stille kracht. Je zorgt voor een catchy begin en werkt toe naar de klappen op de bekkens. Gaat graag voor het perfecte liedje. De kern. Kort en simpel. Je blijft het liefst hangen tussen de oren. Zodat men blijft luisteren. En nog eens. Niet geheel toevallig ken ik meerdere copywriters die net als ik graag op een drumkruk kruipen. We beginnen zinnen met ‘en’. Of maken zinnen van één woord. Maken een punt van wel of geen punt achter een kopregel. Worden blij van precies het gewenste aantal leestekens halen. Brengen lijn in chaos. Houden het copy erbij. We skippen veel, maar missen niks. Tik, tik, tik. Volgend liedje!