Skip to main content

Online goed vindbaar zijn. Natuurlijk, je wil niet onderaan pagina 11 van Google. Maar sommige bedrijven slaan compleet door in hun vindbaarheid. Nog steeds. Ondanks alle adviezen dat je zoekmachines niet naar de mond moet praten, dat je uit moet gaan van je eigen verhaal, blijven ze stug vasthouden aan zoektermen strooien. Het liefst om het woord een zoekterm en nog liever met taalfouten, want “die maken onze zoekers ook”. Teksten vol zoektermen zijn ouderwets, nemen de doelgroep verre van serieus en zijn bijzonder leesonvriendelijk. Leuk dat je gevonden wordt, maar hoe snel haken lezers af? Websiteteksten die alleen voor Google geschreven zijn, met opzettelijke fouten, hoeven natuurlijk geen probleem te zijn. Er zijn genoeg websites die we nooit bezoeken. Laat staan lezen. Laat ze lekker. Maar soms komen ze ineens boven de radar. In de vorm van banners duiken deze taalgedrochten op. Foutieve zoekwoorden worden niet-aansprekende kopregels (waarom, in vredesnaam?) en als lezer voel je je een soort van beledigd. Hallo! We maken niet allemaal taalfouten! Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Bekijk hieronder enkele staaltjes doelgroeponderschatting. Inderdaad, steeds dezelfde fout. Zou het werken?

ct3xooqwgae2tyhcttugvvweaaumgwcuiwdeowiaa9ouk