Skip to main content

Ons
verhaal.
Daar ga je
voor zitten.

Twee hoofdpersonages die elkaar voorlopig nog niet tegenkomen. Je kent die verhalen wel. Misschien speelt de soundtrack al in je hoofd. Als een vlak na geboorte gescheiden tweeling bewandelen ze ieder hun eigen pad. Ze doen het allebei bovengemiddeld goed, maar er mist iets. Er wacht iets in de verte. Het kan nog beter. Completer. De een, we noemen hem Casper, is buitengewoon handig met potlood en muis en tekent zich een weg door school en grafische opleiding. Hij honkbalt als de beste, maar voelt aan alles: de ultieme slag moet ik nog maken. Dé catch ontbreekt nog. De ander, Joep genaamd, zien we verhaaltjes schrijven in netschriftjes, een toneelstuk pennen op de middelbare school, de pen scherpen tijdens de studie en in allerlei gezelschappen trompetspelen en drummen. Maar hét samenspel is er nog niet. Ritme nog niet gevonden.

De paden
kruisen elkaar.
Creatief team
is geboren.

Casper in Den Haag, Joep in Delft. Er zit maar enkele kilometers tussen, maar het lijkt nog zo ver weg. Niet te overbruggen. Afzonderlijk werken ze bij diverse communicatiebureaus, ook in teamverband. Maar in die teams is er niet écht sprake van 1 + 1 = 3. Het is 2, zonder meerwaarde. Het gemis blijft, de twee carrières dreigen niet helemaal tot volle bloei te komen. De paden lijken elkaar even te kruisen als Joep een open sollicitatie stuurt naar het Haagse communicatiebureau waar Casper werkt. Maar het lot besluit de twee nog even uit elkaar te houden. De honger te vergroten. Er is nog geen nieuwe copywriter nodig. Een tijdje later kruisen de paden elkaar wel, als Joep alsnog welkom is en zijn tweede sollicitatie wordt omgezet in een dienstverband. Tijdens een rondje door het kantoor schudt Joep iedereen de hand. Ook die van Casper. Een kleine schrok lijkt zich te openbaren.

Niet touw-
trekken.
Maar ping-
pongen.

Met veel plezier werken artdirector Casper en copywriter Joep in diverse teams, daar in Den Haag. Maar vanaf dag één merken ze: de tandem Casper-Joep werkt het best. Daarop is het niet wachten tot de ander met een idee komt, niet strijden voor je eigen vondst. Nee, het is pingpongen en elkaars werk beter maken. Elkaar aanvullen. ‘Dit moeten we ooit eens voor onszelf doen’, zeggen ze regelmatig tegen elkaar. Echter, ze zitten goed waar ze zitten. Het werk is het leukste werk van de wereld. Totdat de financiële crisis om de hoek komt kijken. De sfeer in het communicatiebureau keldert, opdrachten worden teruggetrokken, marges en salaris hollen achteruit en onzekerheid volgt. Het ideale moment om samen het bureau te verlaten en zelfstandig door te gaan. Vlak voordat ze de KvK binnen wandelen besluiten ze Kwieker te worden, hét mini-communicatiebureau van Den Haag. Hun beste idee tot dat moment.

Een goed
idee
overwint
alles.

Met videoverbinding tussen de zolderkamers in Den Haag en Delft maken ze een vliegende start. Ondanks een streng relatiebeding weten ze te bouwen aan een mooi pakket klanten. Niet voor niets beginnen ze met de missie ‘het leefde nog lang en gelukkig’-effect voor merken en bedrijven’. Want al bij de start geloven Casper en Joep in verhalen. Of ze nu een logo maken, een websitetekst schrijven of aan een complete communicatiecampagne sleutelen: het gaat om de rode draad die het publiek meeneemt en de aandacht vasthoudt. Hun eigen verhaal gaat verder naar het eerste kantoor, met uitzicht op de Koninklijke Stallen. Een tweede kantoor een stukje verderop in Den Haag waar ze de volgende crisis overleven. Sterker nog: ze loodsen diverse bedrijven door de coronapandemie. Bijvoorbeeld met campagnes om online en op afstand te shoppen, signing en looproutes door panden en communicatie rondom het hybride werken. Goede ideeën slepen iedereen erdoorheen.

Niets van
de plank.
Alles uit
het hoofd.

Nu zit het creatieve team in hun derde kantoor aan de Parkstraat en staat de Kwiekerteller op 15 jaar. Vele verhalen verder. Maar nog altijd met de ontembare behoefte om ideeën te krijgen. Ze lopen door Den Haag, waaien uit op het strand, fietsen een stukje. Gooien bedenksels weg, geven ze een tweede kans, bekijken het van een andere kant. Draaien het om, keren het binnenstebuiten. Op zoek naar een nieuw concept. Om steeds weer te ontdekken: het idee komt altijd. Die onzekere zekerheid maakt elke dag weer spannend. Waar andere organisaties zeggen dat geen dag hetzelfde is, zie je het echt bij Kwieker communicatieteam. Casper en Joep trekken niets van de plank, maar beginnen elke dag met een blanco vel en een leeg beeldscherm. Elke dag wacht een nieuw verhaal.

Wordt vervolgd.