Skip to main content
Kwieker communicatieteam
Menu
  • Menu
Close Search

Het nieuwe hybride werken van de VNG

Het nieuwe normaal. Deels thuiswerken, deels op kantoor. Deels onderweg, deels op het terras. Deels online meeten, deels in een vergaderzaal. Hybride werken, dus. Maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) noemt het liever anders. Want net als ‘het nieuwe werken’ of ‘werken 2.0’ is zo’n begrip achterhaald eer het ingeburgerd is. De VNG vroeg Kwieker communicatieteam met een VNG-eigen begrip te komen. Dat niet alleen. Het nieuwe begrip mocht ook uitmonden in een interne communicatiecampagne.

Stap 1: de naam

Werken hoe, wanneer en waar het jou het beste uitkomt: dat is finetunen. Elke dag weer. Dat is switchen, dat is de ideale omstandigheden en instellingen vinden, dat is schuiven. En dat noemen we ON/OFFICE, subtiel gevisualiseerd met een schuine streep die ON met OFF verbindt. Ze gaan in elkaar over.

Stap 2: de pay-off

Noem het een slogan, een tagline, een pay-off. Een campagneleus. In elk geval een tekstregel die communicatie over hybride werken helpt. Een afsluitende leus waar alles naartoe werkt. Die bovendien laat zien dat het hier niet gaat om regels en iets opgelegd van bovenaf, maar echt iets van en voor VNG’ers. Wij verzonnen: VNG werkt. Overal.

Stap 3: de campagne

Online meetings terwijl je een korte broek aan hebt. Je deadline halen met je voeten in een bak water. In je trainingsbroek vergaderen, want je komt net terug van een rondje hardlopen. Even op een bankje buiten online meeten, want je buren zijn aan het klussen. Iedereen weet hoe mooi thuiswerken en toch op kantoor zijn kan uitpakken. We scheiden de kantoorsituatie van de thuissituatie en dat levert een interessant visueel schouwspel op.

Hiervoor deden we een oproep: welke vijf collega’s willen onderdeel worden van de campagne? Toen we vijf “gezichten” hadden, fotografeerden we ze op zeer herkenbare plaatsen op de Willemshof, het kantoor van VNG. Alle vijf in een andere ruimte in het pand, zittend achter een bureau met daarop een laptop en enkele persoonlijke spullen. Met de focus op de bovenkant van het bureau. In een tweede shoot fotografeerden we onder het bureau, maar dan op externe locaties. Het strand, een bankje in het park, een keukenvloer, een zolderkamer en een woonkamer. Met fotograaf Gerrit Vermeulen legden we vijf “bovenkanten” en vijf “onderkanten” vast.

Stap 4: de middelen

Naast de fotografie ontwikkelden we copy die op de beelden aansluit. Teksten die laten zien dat het niet uitmaakt waar je werkt, dat het werk overal kan. Fotografie en tekst vinden inmiddels op steeds meer middelen hun weg naar de lezer en kijker. De hoofdpersonen in de campagne vertellen bijvoorbeeld over hun persoonlijke ervaringen van op kantoor werken en erbuiten. We maakten een banier van vijf meter lang die de mensen weer welkom heten op kantoor/thuis. Stapelden twee enorme kubussen van elk 150×150 cm op elkaar, zodat VNG’ers steeds weer een ander bovenkantje en onderkantje bij elkaar kunnen draaien. En hingen diverse posters op. Maar de campagne is pas net begonnen. We ontwikkelen intranetmateriaal en nog veel meer. Alles om het hybride (nee!) werken voor iedereen leuker en gemakkelijker te maken!

 

  • vorig projectZKN Congres 2022

  • volgend projectKritisch publiek gezocht

Share Tweet Share Pin

Copyright 2023 Kwieker communicatieteam Den Haag | Ideeënkrijgers | Creatief team (artdirector & copywriter), mini-communicatiebureau. Verhalenvertellers in woord en beeld. Mooimakers. Concept(be)denkers. Reclamedieren. Het hart van elk communicatiebureau. Zonder bureau eromheen. Gewoon Kwieker. | Alle rechten voorbehouden

  • twitter
  • facebook
  • linkedin
  • instagram
  • email
Close Menu
  • home
  • kwieker
    • kwieker
    • visie
    • hoe
    • wie
    • klanten
  • diensten
    • wat
    • strategie
    • concept
    • creatie
    • tekst
    • vormgeving
    • realisatie
    • productie
  • werk
  • blog
  • contact
    • contact
    • disclaimer
    • algemene voorwaarden

Kwieker in ’t kort

Kwieker communicatieteam Den Haag doet veel. Heel veel. Bedrijfsnaam bedenken en die voorzien van een logo, pay-off en complete huisstijl. Maar ook: communicatiecampagnes maken, van concept tot advertentie tot welk medium dan ook. Van eerste schets tot pakkende copy tot dito design tot haarscherp drukwerk of schermversiersel. Kwieker is er ook voor losse middelen. Brochure, flyer, website, poster, social content, jaarverslag, vlag: we verzorgen voor alles graag concept, tekst en vormgeving. Het wordt altijd kwieker. Beloofd.

Kwieker communicatieteam

Parkstraat 22 2514 JK Den Haag info[a]kwieker.nl Joep Jong (copywriter): 06 - 487 875 34 Casper Knoester (artdirector): 06 - 248 243 98 KvK 50484540 IBAN NL40INGB0004859388

Copyright 2023 Kwieker communicatieteam Den Haag