Skip to main content

Soms komt de feedback voorbij: ‘De tekst moet wat zakelijker, we praten wel tegen ondernemers.’ Concreet betekent dat vaak dat te tekst formeler moet, de zinnen langer, de toon behouden en een tikje afstandelijker, de woorden moeilijker en het jargon en de clichés talrijker. Want dat vindt de ondernemer prettig. Wordt-ie warm van.

Wil de ondernemer echt dat we schrijven met de rem erop? Dat we de boel vertragen, later tot de kern komen en moeilijk doen? Echt? Wie is die ondernemer dan? Vast iemand in driedelig grijs en met stropdas, sigaar rokend tijdens een meeting op een golfbaan. Hangend in het verleden, wars van emotie, een hekel aan humor. Een vleesgeworden stockfoto. Bij voorkeur een man op leeftijd. In elk geval niet iemand met tandpasta van een kind op z’n shirt. Niet iemand die kinderen naar school brengt, een potje eten kookt, z’n winkelwagentje door de supermarkt stuurt. Zeker niet de tiener die oorbellen maakt en verkoopt. Al helemaal niet die student met die geweldige start-up. Niet die persoon die Netflix leegkijkt op de bank, geluksmomenten en tegenslagen kent en zo nu en dan z’n behoefte doet. Ben je mal. Zo is de ondernemer niet.

Het mooie is: wij van Kwieker ondernemen ook. En tóch lezen we niet graag stroperige teksten. Zien we liever ‘jij’ dan ‘u’. ‘Wil’ in plaats van ‘wilt’. Geen open deuren, geen vakjargon, geen moeilijke woorden. Service hoeft voor ons niet hoog in een vaandel, bijvoorbeeld. We hebben de tekst liever vlot, kort, origineel, actief en geschreven met gevoel. Een creatieve binnenkomer, een kwinkslag hier en daar, een lekker ritme dat je aan het lezen houdt. Of het nu zakelijk is of niet. Zakelijk?

Zakelijk zien wij vooral als inhoud, niet als vorm. Een zakelijk aanbod, een uitnodiging voor een business-event, een tekst gericht op ondernemend Nederland. Dat kan ook met gevoel, met lol, menselijk. Dat moet menselijk. Want dé ondernemer bestaat niet. De mens wel. Schrijf daarom voor mensen. Maak je verhaal warm. Met oog voor wat er allemaal speelt in het leven voor wie je schrijft. En dat is meer dan een vergadering. Dat speelt zich ook af buiten kantoormuren. Breng leven in je tekst, geef er kleur aan. Grotere kans dat je zakelijke copy dan business oplevert.