‘Als ondernemer wil je groeien.’
‘Als student wil je wonen in de stad waarin je studeert.’
‘Als kampeerder wil je genieten van rust.’
‘Als muziekliefhebber wil je altijd en overal naar je favoriete muziek luisteren.’
‘Als senior wilt u zo lang mogelijk in uw eigen huis wonen.’
In veel teksten spreekt de tekstschrijver je direct aan. Goed. Maar vaak door voor jou te denken. Met een eerste zin die jou het gevoel moet geven dat het om jou draait. Dat je begrepen wordt. Maar door voor een ander te denken, denk je vaak verkeerd. Heel veel ondernemers willen maar al te graag klein blijven. Behoorlijk wat studenten vinden een beetje reizen prima. Er zijn genoeg kampeerders die disco, vertier en vermaak willen op de camping. Muziekliefhebbers willen best wel eens helemaal niets aan hun oren. En veel ouderen willen graag hun huis uit, maar kunnen dat helemaal niet.
Persoonlijk vind ik zo’n persoonlijke openingszin heel onpersoonlijk. Ik zie juist géén inlevingsvermogen. Waar een ‘wil’ is, ben ik meestal weg.
Bedenk een andere zin. Laat de lezer denken: dát wil ik. En zeg niet: dit wil jij.
‘Maar dit wil de doelgroep nu eenmaal.’
Nee, hoor. We willen zelf bepalen wat we willen.

Kwieker in ‘t kort

Kwieker communicatieteam Den Haag doet veel. Heel veel. Bedrijfsnaam bedenken en die nieuwe naam voorzien van een logo en complete huisstijl. Communicatiecampagnes maken, van concept tot advertentie tot welk medium dan ook. Van eerste schets tot haarscherp drukwerk of schermversiersel. Maar ook losse middelen. Brochure, flyer, website, poster, jaarverslag, vlag: we verzorgen voor alles graag de tekst en vormgeving. Het wordt altijd kwieker. Beloofd.

Kwieker communicatieteam

Nassaulaan 13-14 2514 JS Den Haag info[a]kwieker.nl Joep Jong: 06 - 487 875 34 Casper Knoester: 06 - 248 243 98 KvK 50484540 IBAN NL40INGB0004859388