Skip to main content

‘Het zijn gekke tijden.’ We horen het ons het vaak zeggen, de afgelopen dagen. Om onze klanten, onze gezinnen en onszelf gezond te houden, werken we op afstand. Niet gezamenlijk vanuit ons kantoor, maar apart vanuit onze zolderkamers. We Skypen wat af. Met elkaar en met klanten. We houden telefonische interviews en reviews, waar dat voorheen met slechts een tafel ertussen ging. Het zijn gekke tijden, maar die brengen ons ook terug naar andere tijden.

 

10 jaar geleden verlieten wij een reclamebureau om als creatief team zelfstandig door te gaan. We kwamen van een kantoor waar het aan niets ontbrak, maar daar betaalde je als klant dan ook voor. Vanuit onze zolderkamers en met een Skype-verbinding ertussen, besloten we eerst maar eens een bestaansrecht te verdienen. Zonder lening en fancy werkruimte. Eerst een euro maken, dan pas uitgeven. Dat werk. Soms was het fysiek sparren aan een keuken- of cafétafel, maar meestal op afstand. En die afstand was voor creativiteit geen drempel. Dankzij Skype keken we elkaar aan, keken we op elkaars papier, op elkaars scherm. We hoorden elkaar en onze goede en slechte ideeën. Met kilometers ertussen zaten we toch naast elkaar en gingen we uiteindelijk gezamenlijk naar de klant met een Kwieker concept. Die merkte niets van die afstand. Sterker nog, zonder bemoeienissen van extra managementlagen zag de klant dat het gepresenteerde werk rechtstreeks uit het hart kwam van de makers. Zonder ruis, zonder gedoe en zonder compromis. Op de achtergrond speelde de financiële crisis die maakte dat klanten goed gingen nadenken over het uitgeven van hun communicatie-euro. Gekke tijden. Kwieker kwam als geroepen.

 

Na enkele jaren zochten we elkaar écht op in ons eerste kantoor. Twee bureaus tegen elkaar aan, zij aan zij. Een eigen honk! Inmiddels zijn we drie eigen honken verder, om elke dag samen te sparren en klanten te kunnen ontvangen. Tot vorige week. Corona vergroot momenteel weer de afstand. Weer werken we kilometers van elkaar, met Skype ertussen. Ons kantoor is even leeg. Onze klanten merken er niets van. Het werk gaat door, we houden alle ballen hoog, ook als vaders. Ook deze crisis gaan we te lijf met creatieve oplossingen. Het zijn gekke tijden. Weer. Op dit moment heffen we het glas tijdens een vrijdagmiddagborrel op afstand. Op jullie gezondheid. Op onze gezondheid. Op 10 jaar Kwieker. Proost. We Skypen!